söndag 30 mars 2014

skyddsjakt

I torsdags var det dags igen för lite skyddsjakt. Två gårdar skulle besökas och jag startade hyfsat tidigt...  tyvärr var jag för sent ute och fåglarna var redan på plats..en kaja stöp i backen och sen höll fåglarna höjden rejält..jag for således vidare till nästa gård. Även här drällde det av kajor och på denna gård fanns det rikligt med duvor.. Jag höll bössan längs med benet och stegade in i ladan.. uppifrån loftet spanade jag ut över baksidan..i foderkrubborna satt kajorna och försåg sig av fodret. Några duvor flög ut ur ladan och jag gick ut igen.. riggade upp två pimpade kråkbulvaner..ställde mig mellan några byggnader och började blåsa i kråkpipan..en nordic crow.. Strax därefter började fåglarna segla in..  6 st kajor och 18 duvor fick jag ner under dagen.. ett helt ok resultat då alla skjutits flygandes..duvorna håller rätt bra fart och kajorna är duktiga på att kasta i vinklar..Till min glädje såg jag att fler måsfåglar börjat sträcka över åkrarna, hoppas på jakttillfällen inom kort.  När jaktdagen var över åkte jag och investerade i 4 askar hagelpatroner( 100 st).. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar