onsdag 15 januari 2014

Utdelning hos bonden

Igår förmiddag fick jag en hyfsad utdelning hos bonden., när jag kom till gården kryllade marken utav kråkfågel...jag hade tagit med mig jycken för att kolla eventuella illerspår i kanten av gårdsplan... Jycken fick vänta i bilen för först skulle jag ta itu med luftens råttor... Jag smög mig försiktigt längs med ladugårdsväggen och givetvis lättade hela flocken..jag svingade bössan och fick till en stjärtträff på en kaja..ett andra skott avlossades i samma ögonblick och fjädrarna yrde.. men sen var fåglarna borta som vanligt..jag gick ett varv runt gården och tittade efter illerspår men fann inte några...istället beslutade jag mig för att ställa mig i ett hörn vid ladugårdsväggen..det gav utdelning..när kajorna kom åter så svepte de sakta in över taket och rakt in i hagelkärven...en efter en stöp de i backen... skaplig action en stund..sen blev det lugnt..jag beslutade mig för att skjuta bort lite duvor och tre av fyra synliga duvor fick jag ner.. när jag skulle ge mig av så kom en kråka skränandes..ett snabbt skott fick den att störta rätt in i fodersilon..duns! Två utav kajorna hittades aldrig då den ena troligtvis ramla död i gödselhögen..den andra i en hög med bråte efter en krasch i ladugårdsväggen..jag letade men utan resultat..döda lär de ha varit i vart fall. Bonden tackade för väl utfört arbete och jag frågade om han ville sälja sina betongrör som låg och skräpade..-de kan du ta som tack för att du hjälper mig med kråkfåglarna, sa han då. Bara att tacka och buga med andra ord...material till ett grytbygge finns klart nu!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar