fredag 17 januari 2014

Spränga räv..

Spränga räv stod på programmet...stövaren vågade vi inte släppa på grund av tunn is i kanten på jaktmarken...men det var bara att ställa sig på pass, folkdrev kan funka bra också...två gubbar hojtade sig igenom ett terrängavsnitt där vi sett en skabbräv på morgonen...ut ur dungen kom en älg och en passkytt såg en räv på långt håll..gubbarna tog sig an rävspåret och det slutade i grävlinggrytet vi jagade i i höstas..det grytet vi kämpade med i 5h utan att komma åt grävlingen.. Jag hämtade min grythund och  två gubbar till anslöt vid grytet..5gubbar och en  pigg hund ska nog göra susen.. Gubbarna ställde upp sig runt grytet och hunden släpptes...hon nosade i öppningarna men ville inte ner..trots rävspår.. Kanske tveksam då hon blev biten i kinden av grävlingen i detta gryt..? Jag stegade fram och visade hunden hålet...Ta busen! Hunden dök ner och jag stegade tillbaka..ut kom räven! Det gick fort!10 Sekunder Max! Pass upp vrålade jag till en skytt längre bort..han svinga bössan och pang..gött en smäll då ligger räven...men icke! Gubben hade en kombi och hade bommat..räven kom bakom ryggen på 4m håll..aimpointen gjorde inte saken bättre..skit också! Men denna räv var fullpälsad och fin...kanske fler i grytet? Vi kollade men utan resultat. Taggade fortsatte vi till nästa gryt..och nästa och nästa och totalt betade vi av 9 gryt..övervägande grävlinggryt gissar jag...samtliga tomma tråkigt nog..sånär som på några loppor som åkte med hem..trots allt en trevlig dag och kul för jycken..nu snarkar hon gott i sin säng...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar