söndag 12 januari 2014

lördagens rävjakt

Den första av årets tre gemensamhetsjakter var det dags för...ett gäng stövare och en grythund var på plats samt ett stort antal jägare... Jag fick ett pass vid en kraftledning och två grabbar stod på pass en bit bort,ena vid en rävväxel och andra vid ett gryt... Schillerstövaren släpptes...strax därefter visade sig ett rådjur i skogskanten...det hoppade in i skogen och då kom stövaren ilandes i fullt drev...drevet snurrade runt en bra stund vid mitt pass..hunden syntes till bakom mig men ingen räv..efter 20min drog det iväg.…det vände åter efter en stund...riktigt spännande var det..stövarskallet ekade fint i skogen...nere vid passgrannen small det och rävens död var ett faktum...skytten hade sett räven två gånger tidigare men inte fått korn på den... Hunden hade gjort ett lysande jobb i 1,5h.. Nu var det dags för ärtsoppa.. Vid utspisningen hörde vi en av de andra stövarna  driva för fullt...drevet gick mot ett rejält stenskravel...där brukar rävarna klara sig då det är för riskabelt att släppa grythund.. Grythundsägaren föreslår jaktledaren att investera i tre lass betong och gjuta igen hela skravlet...inför nästa jakt... Efter soppan gjorde vi ett släpp på en orörd del av marken, dock resultatlöst... En mycket trevlig jaktdag var till ända och snart är det dags igen..kul.

1 kommentar:

  1. Låter som en bra dag.
    Själv var jag som du vet på tok för utskiten för att orka upp. Men jag skall göra ett seriöst försök att dyka upp nästa gång, och då försöker jag få med Heikki om hanses rygg tillåter.

    SvaraRadera