måndag 13 januari 2014

Gjuta ett konstgryt

Nu har jag tagit fram en bra modell på egen gjutning utav ett gryt. Först gjordes en måttskiss, därefter tog jag ett gäng regelstumpar och spikade gjutformarna. I princip kan man använda sig utav det man har att tillgå men tvåtums tjocklek är bra då man behöver ha lite gjuttjocklek. Till ingångshål köptes ett gjutrör á 35kr på byggmax. Även cement köptes på byggmax á 40kr säcken. 2,5 säck har gått åt till gjutningen av ett gryt. Sand hade jag redan hemma och jag blandade 1 del cement till 2-3 delar sand. Till armering använde jag höns och putsnät som låg och skräpade,samt några 8mm armeringsjärn.. . Kostnaden för en hel kittel blev 100kr för det jag köpt.plus gjutröret men det går använda flera gånger då jag sågat korta bitar av det...nu tycker säkert någon att det är enklare med färdiga betongrör men det tycker inte jag, de är otympliga och framförallt håltagningen är ett stort jobb. Mina delar går lätt in i bagaget och kan bäras eller dras på pulka ut till tilltänkt terräng. I detta första gjutförsök har jag gjort hål i samtliga väggar men då gjutformarna är intakta så kommer jag gjuta fler,i och för sig så kan man hålla nere vikten med hål i väggarna och senare täta på plats med till exempel en trädgårdsplatta i sten. Nu har dock frosten satt stopp för gjutningen ett tag framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar