söndag 8 december 2013

Sprängd men bommad!!

Gårdagens jakt gick sisådär.. jag gick längs med skogsvägen i jakt på rävspår..det var dåligt med spår så jag vandrade mot ett gryt och ser man på..där gick det spår...spåren gick in i en öppning och vad jag kunde se så gick det inga spår ut.. jag ställde ifrån mig min ryggsäck och släppte hunden...med full fart intog hon grytet men kom strax ut igen..märkbart intresserad.. hon tycktes inte hitta något där inne..grytet har bara ett större utrymme vad jag vet så det var väl tomt då..i ungefär en halvtimme lät jag henne undersöka platsen men utan resultat.. jag gjorde en extra koll efter utspår men hittade inga..märkligt värre..   jag kopplade hunden och vandrade runt i terrängen..kanske att det fanns en öppning längre bort? men icke..där fanns inga spår så vi vandrade vidare i jakten på den röde... en timme senare när jag inte hittat några spår så funderade jag lite till..det måste ju finnas utspår för annars är räven där inne..eller? Sagt och gjort vi gick till grytet igen..denna gång ställde jag mig på grytet..hunden sprang runt och in och ut i en kvart..helt klart intresserad.. jag gick ner och kikade in i öppningen..nä där syntes inget..nu ställde jag mig rakt utanför öppning och lät hunden springa runt i nästan en kvart till..nämen det är väl tomt då trots allt...jag ropade på hunden för att koppla och i samma sekund började hon skalla..mitt rop hade väl fått räven att avslöja sin position inne i grytet...  nu stod jag ju tre meter ifrån den ena öppningen så där borde räven inte komma ut..eller ska jag ställa min ryggsäck framför öppningen och gå upp på grytet istället? nä det går nog inte,då kanske räven sticker när jag förflyttar mig..jag får stå kvar....hunden låg på och skällde frenetiskt..den andra öppningen var till vänster på grytet så kommer räven ut så blir det ett lätt skott..några förflyttningar var det i grytet och stundtals var hunden nästan ute och skällde..jädrar vad spännande!! hunden kom ut i öppningen framför och jag försökte koppla..det gick inte hon återvände in...nu kommer nog räven ut i andra änden tänkte jag...strax därefter mötte jag rävens blick rakt framför mig..helsikke!!det var oväntat..räven slängde sig ut åt höger i full fart..jag dunka på med en smäll..bom! nästa smäll blev även den en bom! skit och pannkaka..hur kunde jag missa??!!! svinga åt höger är inte min starka sida och svärmen på tre-fem meters håll är inte så stor..full fart på den röde gjorde inte saken bättre... Jag kopplade min hund när den kom ut och ropade på radion...dags att släppa stövaren på spåret.. stövaren tog upp men på något vis tappade den bort räven och drev hare istället..synd..
1-0 till den röde den här gången...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar