fredag 6 december 2013

Snö på mina åtlar...

Äntligen!! Stormen Sven förde med sig snö till mina åtlar... dags att vaka räv inom kort.. skogsåteln försågs med mat och undersöktes utifall några rävar varit där.. räven hade inte vågat sig fram under nattens oväder men kråkfåglarna hade varit flitiga på morgonen.. hundfoder och vörtbröd strösslades över skogsåteln... sen åkte jag iväg till min andra åtel i närheten av en gård..bössan tog jag med utifall... gårdens ägare hade sett räven på morgonen och det bådade gott.. dessvärre var månskenet på tok för dåligt för att vaka..även denna åtel undersöktes och nog hade räven varit framme vid åtelstegen.. även här ströddes hundfoder ut och ett gäng bullkransar...  hundfoder håller räven sysselsatt och ger fina skottchanser..det tar lång tid att hitta allt i snön och förhoppningsvis ska jag vaka måndag kväll..  det borde bli bra..första kvällen när man åtlat håller räven sig borta i åkerkanten..dagen därpå dvs imorgon så kommer kråkorna att hitta brödet och signalera åt räven att där finns mat..lördag kväll vågar sig räven fram..likaså söndag då det fortfarande finns mat..på måndag kastar jag ut godbitar ifrån avstånd och sätter mig och passar..räven är då såpass trygg att han springer rakt ut.. bra recept för räv,eller?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar