onsdag 4 december 2013

Lördagens älgjakt

I lördags var jag ute på älgjakt igen.. i skydd av mörkret begav jag mig ut till passet.. ett markpass på en kulle vid en myrmark..bakom ryggen hade jag ett knippe smågranar...när det ljusnat släpptes hunden.. förmodligen en av Sveriges bästa gråhundar..det dröjde inte många minuter innan hunden hittat älg..tyvärr fel sorts djur så hunden kallades in.. men vad gjorde det..strax därefter fick den upp en hel älgfamilj och det var inga långa rusningar de hann med..stånd på stånd på stånd... en skytt gjorde en försiktig smygning men då delade sig flocken..älgtjuren hoppade ner i mossen framför mig och traskade lugnt åt mitt håll...när den var knappa tio meter ifrån mig så gjorde jag ett litet ljud för att styra bort den..det funkade och den gjorde helt om.. kon och kalven hade hunden i släptåg och kom rätt upp i knät på en passgranne..han gjorde sitt jobb och jakten var över..i gransnåren låg kalven fint..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar