lördag 9 november 2013

Grytjakt och sprängd räv..

När jag fått reda på vart grytet var så begav jag mig genast dit. Grytet var snarare ett stenskravel än gryt, finnstövaren hade fått tappt i där tidigare under dagen. Regnet forsade ner och jag släppte lös min lilla råtta, tydliga doftspår av räv fanns helt klart, hon nosade emellan sten efter sten och till slut hittade hon ett hål och försvann..djupt in i skravlet verkade det som.. ett litet gnyende tyckte jag mig höra och kort därefter for en räv ut i nedre delen av skravlet.. Fort upp med bössan och PANG! jädrar det tog dåligt! ner på huk och iväg med nästa under grenarna..räven stannade upp och nu laddades det om fort som attan.. Pang!pang! nu var den död i vart fall. Gott! men vart var jycken? jag ropade men ingen kom...skit också måtte bara inte räven skadat den!  Då kom hon farande ut ur grytet...hel och välbehållen... buss på räven gällde nu... rikligt med beröm delades ut..första sprängda räven för hund.. inte illa då det hela tog 2-3 minuter..
Och varför gick skjutandet så illa då? Jo jag tror att räven hade högre fart ut ur grytet än vad jag bedömde, framförhållningen var dålig dessutom, nästa skott sköts sittande på huk då en gren var i vägen..lika dåligt skott det med men en träff i bakpartiet ifrån sidan.....nästa skott sköts med de patroner jag fick upp..stålhagel skeet patroner..kraftlösa skott som tog där de skulle.. till nästa gång har jag riktiga patroner tillgängliga och bättre framförhållning!!

.

1 kommentar:

  1. Du fick omkull den snabbt. Du slapp stökiga eftersök. Det är allt som räknas.

    Grattis!

    SvaraRadera