onsdag 23 oktober 2013

Älgjakten..

I söndags var jag med ute på älgjakt.. på marken var det tilldelning på 2 vuxna och 2 kalvar..  Jag fick ett pass på en blåsig topp bredvid ett gammalt hygge..vädret var riktigt uselt med regn och snålblåst på tvären rätt in i tornet.. trots flera lager kläder så blev det kallt efter ett tag... hunden för dagen var en gråhund.. en unghund.. ko och kalv var uppe på benen men det blev inget skjutet.. På måndagen var jag med ute som gäst på en annan mark,..de hade tilldelats ko och fritt antal kalvar..en ko och kalv var fälld i helgen.. på måndagen var det endast kalv på programmet med andra ord.. Jag tilldelades ett riktigt fint pass med god överblick över ett större område..ett område där älgarna gärna vistades..  vädret var lika uselt som dagen före men humöret var på topp.. När jag satt mig tillrätta i tornet så flög en tjädertupp förbi.. en stund senare landade en tjäder i ett träd en bit ifrån tornet..mäktiga fåglar det där! Även denna dag var det jakt med en gråhund.. resultatet blev klent med endast någon enstaka älgobservation..bland annat en ko var synlig. Korven smakade bra i vart fall och vi gjorde ett försök till med nya pass efter lite grillning. Dagen till ända så hade det inte fällts något, den flitige åteljägaren..dvs JAG passade på att tigga till mig skinn och huvud ifrån tidigare fällda älgar.. två säckar rävgodis hamnade på åteln innan hemfärd. Är det något som är säkert så är det att älgjakt ger bra med material till vinterns rävåtel.. älglunga är även fint i mårdfällorna.
Här är en vy över älgpasset på måndagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar