torsdag 8 augusti 2013

Gårdagens vakjakt..

Igår kväll begav jag mig iväg till min åtel..  jag slängde ut en hel del mat när jag vakat klart i fredags kväll.. det borde innebära en hel del aktivitet under de närmsta dagarna... Mycket riktigt, väl framme så såg jag att det var renskrapat på åteln.. jag hällde ut en påse rutten fisk vid tornet och klättrade upp... klockan var 19.45 ungefär... 20.55 hörde jag något knäcka en gren bakom mig.. strax därefter började något hosta,grymta och hulka sig till höger om åteln.. en griskulting? nä va fan..det var en räv som satt i halsen( eller så fick den kväljningar pga stanken?) tre meter bakom den stod ytterligare en räv.. gött två rävar på åteln!! den som hulkade reste sig och pinnade på åt mitt håll.. jag höjde hagelbössan och inväntade ankomsten.. räven kom upp med bredsidan ca7 meter ifrån mig och den stupade på direkten av en välriktad hagelsvärm.. Säsongens första räv var fälld..  Den andra räven drog till skogs..jag satt kvar tyst och inväntade återkomsten... klockan 22.15 bröt jag för kvällen dock..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar