måndag 29 juli 2013

Senaste veckan..

Senaste veckan har det hunnits med lite av varje..dels har jag varit iväg på grytträning ihop med älgflugornas herre... sämsta prestationen ifrån min hund blev det dock då hon vägrade att kliva in i grytet! nåväl det gör inte så mycket,ute i skogen är det aldrig några problem... Rävjakten närmar sig med stormsteg..på fredag blir det vakjakt med flera ur jaktlaget,..häromdagen var jag ute på ett pass vid hönsgården igen men utan resultat.. imorgon gör jag troligtvis ett nytt försök..den som är ihärdig får skjuta räv.. jag har några gryt som skall testas inom kort också och eventuellt har jag kommit över två gryt till på en helt ny mark.. höstens jakter blir nog skoj om jycken gör sitt jobb..  På fiskefronten har det hunnits med flera metepass, senaste nu ikväll då jag var ute med ekan och meta mört..några abborrar fick jag ute på ett grund i sjön...
Nötskrikorna har invaderat trädgården och 11 st har gått fällan hittills, bröstbitarna hamnar i frysen och kommer bli en smarrig måltid framöver... Grävlingarna kalasar på körsbär för tillfället har jag märkt, fullt av spillning med körsbärskärnor runt hela kvarteret.. kanske skulle ordna bigarråer att beta grävlingfällan med?
Rådjuren rör sig mycket i markerna och parningsbestyren verkar vara igång..håller det i sig till den 16e tro?
Den som varit ute i skog och mark senaste veckan har kunnat hitta fina kantareller..jag samlade en påse idag med stora fina kantareller.. Som ni förstår så är vi inne i en period med full fart på alla fronter,jaktpremiärerna kommer att avlösa varandra och slutspurten på fiskesäsongen brukar vara den bästa..

1 kommentar:

  1. På anlagsprovet i lördags var det hundar som inte heller ville gå in i grytet så din lilla råtta är i gott sällskap!

    SvaraRadera