lördag 13 juli 2013

Havsfiske..

Igår åkte vi ut på havsfiske... Sjösättningen gjorde vi vid Instöbron.. sen begav vi oss ut emot Hätteberget och Pater Noster..  vädret var kanon..blankt vatten och runt 25 grader i luften.. solsken. Vi testade ett grund vid ytterskären och där var det napp direkt..på samtliga spön.. min dotter fick två fina matfiskar, torsk runt 1,5 kg vardera..farsgubben fick en likadan..jag med..strax därefter plockade min dotter 2 stora fina makrillar.. sen provade vi ett 18 meters grund med 26 meters djup runt omkring.. då smällde det till rejält i min dotters spö.. jag fick hjälpa till..en 3 kg`s torsk kom upp.. sen var det hur mycket fisk som helst.. sej,bleka och torsk i alla storlekar.. glädjande att torsken verkar vara på tillbakagång.. 10 fina matfiskar 1,5 kg och större tog vi upp.. jag skojade med farsgubben att nu skulle vi ha makrill i andra baljan..sekunden efter fick vi kontakt med ett stim och halade upp 50 st makrillar på några minuter.. dags för hemfärd var det nu.. vi testade ett ytterskär som brukar hålla öring sommartid på vägen in.. farsgubben vrålade till när han fick se en redig öring jaga mitt drag..säkert en kluns på 3 kg..den ville inte hugga dock..synd.. Väl hemma fyllde vi röken med makrill..sen var det gott att smaska färsk rökt makrill.. Bilderna är på 3 kg`s torsken, makrillbaljan, Hätteberget, Pater Noster, En flock ejdrar, Instöbron, en simpa samt det spegelblanka vattnet.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar