onsdag 26 juni 2013

Vakat i stanken...

Precis hemkommen ifrån kvällens vakpass...  kvällen började med att jag fyllde bilen med åtelmaterial..något luktade minst sagt rötet..det var nästan så jag spydde medans jag körde... väl framme vid åteln dumpades 40-50 rötna ägg..2 bärkassar rötna fiskar..1 kasse bröd och 5 liter spannmål..havre,vete,majs.. Det blir fint tänkte jag...sen anslöt jag till jaktlaget som hade ett gemensamt arbetspass i skogen.. efter avslutat arbete hade klockan blivit 21:00 och jag begav mig till åteln.. myggen och knotten var på plats och väntade på att bli matade som vanligt..stanken ifrån åteln låg som en dimma över terrängen, kråkfåglarna hördes på avstånd och troligtvis hade jag skrämt iväg dem.. när klockan närmade sig 22:00 tyckte jag att det knakade i buskarna..en grävling? Nej..det var en älg, en fjolårskalv(tjur).. den vågade sig inte fram riktigt och efter en stund vandrade den bortåt.. Morkullorna flög över åteln hela kvällen men varken räv eller grävlingungar dök upp.. 23.30 var det hemfärd..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar