söndag 21 april 2013

Lördagens hönsbytardag...

I lördags,dvs igår var det hönsbytardag i Åkraberg/Väröbacka...brantas.se En riktigt rolig tillställning och i år var det dessutom massor av höns till salu.. Jag blev lite sugen på att köpa en trio vorwerk höns att avla på, men hejdade mig och köpte avelsägg istället utav rasen Fiftyfive flowery.. FF är en Silveruddsras.. den är alltså skapad av Martin Silverudd.. Det roliga med denna är att kycklingarna är starkt könsvisande från dag ett, tupparna blir vita och hönsen guldiga (FFG) eller silvriga (FFS) (i bägge fallen är hönsen spräckliga)..  vill du läsa mer om rasen så kan du kolla in på :https://sites.google.com/site/kulturhons/ 
Jag fick även med mig ett större antal åsbo ägg hem.. rättare sagt 36st... då jag lovat älgflugornas herre:lipoptena.blogspot.se att ordna lite kycklingar.. Åsbohönsen är en svensk lantras, mer att läsa finner du på: kackel.se Under dagen passade jag på att sälja lite höns och ägg fick in lite pengar.. pengarna går åt till att köpa in foder.. på så vis finansieras hobbyn något... Idag laddades kläckarna här hemma med alla ägg och utöver äggen ifrån marknaden så stoppades Isbar, Maran och Araucana ägg i kläckarna...

5 kommentarer:

  1. Ser fram emot kycklingarna.
    Byggde en hönstraktor till dvärghönsen idag, så de kan hållas avskiljda från åsbohönsen.

    SvaraRadera
  2. Vill du så kan jag kläcka fram lite extra dvärghöns med.. var det ölandsdvärg? hursomhelst så blir det nog ett gäng åsbokycklingar...har du värmelampa? isåfall kan du få dem när de kläckts... hönstraktor är fina grejer...

    SvaraRadera
  3. Har värmelampa, men får byta själva "glödlampan" den har pajjat. Har du ägg från öländsk dvärg så får du himskans gärna slänga med några sådana också. Ett par dvärghöns till hade inte varit helt fel.

    SvaraRadera
  4. Granngården borta i skene/kinna säljer lampor..
    Nä några öländska dvärgar har jag inte men om du samlar ägg så kan jag kläcka..mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha. OK.
      Då tar vi ölänningen någon annan gång.
      Det handlar mest om att jag skall komma ihåg att lägga en lampa i korgen nästa gång jag är förbi en butik.

      Radera