söndag 24 mars 2013

dagens fiske...

Ungefär klockan 8.30 stod vi ute på isen... redo att borra hål och väta pilkarna.. isen var alldeles förträffligt bra 30-35 cm tjock... hård is dessutom... den håller garanterat månaden ut..
Vi gjorde ett försök vid en risvase vilket resulterade i ett tiotal abborrar.. 7st som bäst ur ett hål..
farsgubben förlorade en rapala balansare till en gädda i trekilos klassen...surt sa räven...
Vi provade även ett ställe som jag aldrig tidigare vart vid i sjön..där halade jag upp ett gäng mörtar..farsan lyckades dra upp en gädda på närmare 2 kg.. den högg på vertikalpilken vid nedsläpp...
Efter det testade vi en risvase på grundare vatten och där hade jag en stunds "hala dra fiske", inget stort men fisk i vart fall..farsan borrade ett hål bredvid och lyckades kroka ytterligare en gädda..den tog dessvärre balansaren..andra hundra kronors balansaren för farsgubbens del idag... Vi tröttnade på småfisken och begav oss ut emot en grundrygg i sjön.. bland annat en 3 meters topp som störtar brant ner emot 9 meters djup.. grundryggen är närmare 100 meter lång så vi sökte systematiskt från ena till andra änden.. när jag väl hittade 3 meters toppen så fick jag en redig huggsexa.. fina abborrar på närmare 3 hg...
I ett av mina borrhål längs med grundryggen fick på nåt rejält... 4,5 meters djup och en redig tyngd i linan.. tyvärr släppte det.. synd.. för förra året tog jag en abborre på 1,2 kg där....  vid klockan 13.30 bröt vi dagens fiske men det vart en hyfsad dag ändå.. ca 70 abborrar för min del och farsan hade väl runt 50 st..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar