lördag 23 februari 2013

Vakjakt med utdelning..

Ikväll var det dags att vaka räv.. folket på gården där jag åtlat brukar gå in för kvällen vid 19-20 tiden.. jag bestämde mig därför att vara på plats vid 21.. rapport hade jag fått om att en hel del skator härjat under dagen..fint som snus för rävjakten... Jag tog plats på andra våning i en gungstol, lade en filt över benen och öppnade fönstret.. bössan för dagen blev min krico 22wmr..  vid klockan 22 började det knirra i snön..en hare var det som skuttade förbi... 23.15 kom räven springandes ifrån högra kanten, ca 100meter bort och jag beslutade mig för att få den något närmre.. den tog en brödbit..vände upp ändan och pep iväg bortåt.. i änden på åkern stack den in i skogen och då hördes skator, räven hade lyckats skrämma skatorna på nattkvisten...man skall aldrig ångra ett skott man inte avlossat men nu ångrade jag att jag inte sköt räven.. i rummet var det nu lika kallt som utanför dvs 7 minus.. envis som man är så bestämde jag mig för att passa ett tag till..räven kan ju komma åter..och vid 23.45 kommer en liten röd rackare ilandes över åkern.. när den är strax bakom hökärran så har jag den fint i siktet..släpper fram den en bit till..väntar på bredsidan och trycker av..PANG! knall och fall ramlar räven..inte en rörelse hinner den med.. en klockren hjärtträff på ca50meters håll... effekten på kalibern kan man absolut inte klaga på...blir nästan lite förvånad själv över kraften i den lilla kulan.. Efter att ha undersökt räven på närmare håll så visar det sig att det är en knubbig hanräv, något ärrad i nacken.. i övrigt riktigt grann i pälsen..säsongens 4e räv. Jag skall undersöka träffen ordentligt vid flåningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar