lördag 2 februari 2013

Jagat räv...

Idag gick tredje gemensamhetsjakten av stapeln hemma i bygden...  rejält med folk hade dykt upp..säkert  30 personer.. ett knippe stövare och nån grythund.. Vädret gick inte att klaga på, lagom frostkallt på morgonen. jag blev tilldelad ett fint pass i en slänt strax ovanför ett tjärn,härligt mossbevuxen och med flera höga granstammar, på platsen där jag stod gick en fin viltstig, drevet gick åt mitt håll med grova skall ifrån en schiller men vände tyvärr 100 meter ifrån mig uppe på toppen av slänten.. strax därefter hördes ett ljusare stövarskall  från min andra sida... två hundar som drev räv på varsin sida om mitt pass..spänningen steg.. det gjorde även solen..skallen klingade av och jag fick stå och gotta mig en stund i solen innan vi bröt för korvgrillning.. Under dagen hade det setts många olika rävar på lite olika håll och en räv hade bommats.. 4 rävar hade gått i gryt och någon jycke hade haft en hare uppe på benen.. Grytet där de 4 rävarna slank in var inget att tänka på att släppa grythund i ,det var ett redigt berg  där räven sällan ger sig ut, skall tydligen finnas en och annan hylla inne i berget där räven kan förskansa sig bra.. Rävjägarna fick känna sig besegrade för denna dag och nöja sig med naturupplevelsen och frisk luft...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar