lördag 26 januari 2013

Dagens rävjakt...

Dagens rävjakt var riktigt rolig... det var den andra av tre gemensamhetsjakter i bygden..  vädret var kanon..endast minus 3...     En utav hundförarna ville ha med en snabb skytt för ett trångt pass..det visade sig att jag var rätt man för uppgiften... efter morgonens genomgång tog vi oss till passen.. hundföraren skickade in mig i kanten på en bergsrygg..ca100 meter in kan du ta pass sa han.. sen drog han vidare och frågade på radion om jag var på plats... jajemän sa jag...då släpper jag stövarn sa han... Jag hade satt mig tillrätta i en liten öppen glänta i bergsryggen..till höger om mig låg ett par rejäla stenblock nere i slänten och vid bergets fot rann en bäck... detta blir bra tänkte jag.. sen fick jag för mig att jag flyttar mig 5 meter åt höger så jag hamnar ovanför blocken istället...sagt och gjort... sen dröjde det inte lång stund innan han ropa på radion..va med nu!! då hördes hundskallen tydligt..de kom närmare i full fart..sekunden efter hördes små lätta tassar i snön..RÄVEN!! den springer mot gläntan och jag får upp bössan..följer den mellan träden och stenblocken..sen är den borta..men icke sa nicke den vände på mina spår!!en ny chans att förvalta..får in den lagom bakom mynningen men då försvinner den bakom stenblocket..FAN!! sekunden efter tittar den fram på andra sidan blocket och får en akut blyförgiftning.. den faller ihop i smällen..lika bara att ta ett extra skott tänker jag och låter andra pipan tala.. en minut efter är hunden framme och inspekterar.. bra jobbat tjoar jag...  Detta blir den enda räven som fälls under dagens jakt så vid fikat efter jakten kan både jag och hundföraren känna oss malliga... hunden drev ju bara en kvart sa nån..-man trycker på hunden på knappen PÅ sen skjuter man räven...svarar en stolt hundförare..hehe... Räven var en fin tik..lagom välbyggd och ser man till viltvården så var det bra att få bort den.. en kull på 5-8 ungar äter närmare 800kg kött under uppväxten..blir några rådjurskid och harpaltar.. Nästa helg är det rävjakt igen..då blir det dubblé...





2 kommentarer:

  1. Grattis!
    Bra jobbat!

    Jag skall försöka dyka upp på den tredje jakten, men vi får se!

    SvaraRadera
  2. Tack,.
    Ikväll blir det vakjakt..

    SvaraRadera