lördag 8 december 2012

Skogen idag...

Åkte ut en sväng på fm.. hittade ganska omgående både räv och rådjursspår.. rådjuren hade sparkat upp mat i dikeskanterna.. räven hade snirklat sig fram längs med skogsvägen och gjort avstickare in under granarna då och då..  när vi kom till min första gävleborgsfälla så insåg jag att den var obrukbar..får hänga upp en annan där... vi vandrade vidare och plötsligt hittade jag ett mårdspår,mården hade letat sork i olika håligheter på ett mindre terrängparti.. hunden visade genast ett tydligt intresse.. jag försökte att ringa in mårdspåret men lyckades inte riktigt,tätt med gran och dessutom alldeles i kanten på grannmarken förstås... konstigt det säjs ju att mården går under jord i sån här kyla..10-15minus brukar de inte gilla.. strax därefter tog sig hunden an ett färskt rådjursspår och var borta i närmare tio minuter.. drev utan skall så jag visste inte vart hon höll hus men hon kom tillbaka... efter det så promenerade vi till min nästa mårdfälla som vi gillrade upp,gillrade även upp en minkfälla nere vid bäcken.. på vägen hem hittade jag spår av tjäder som traskat runt några meter på marken.. hittade också ekorrespår på ett ställe...
här är bild på mårdspåren..tassavtrycken blir parvis som ni ser..ena bilden lite suddig.. en bild på min lille vovve får jag väl ha med.. synd att hon inte hitta mården.. nästa gång kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar