lördag 29 december 2012

kollat fällorna...

Dagens rävjakt var inställd.. istället tog jag och kollade till åteln och mårdfällorna..   en säck bröd fick jag ut på åteln i gryningsljuset..men vilket trist väder..plusgrader och regn..  samtliga mårdfällor gapade tomt och jag satte bara upp en ny idag pga vädret..betade med abborre...  spårade en räv drygt 2 km i förhoppningen om att komma ikapp med hund.. hittade ett mindre gryt under ett klippblock där räven tagit lega..hunden kollade efter ordentligt men spåren gick vidare.. bestämde mig för att kolla några andra intressanta terrängavsnitt efter gryt..hittade några nya ställen som hunden fick undersöka.. inget där heller..sen gick jag vidare till 2 olika kända gryt på marken men även där var det tomt.. konstigt..jag tycker att räven borde ligga inne i sånt häringa sketväder.. under dagen såg jag en hare och lyckades skrämma en älg eller rättare sagt älgen skrämde mig..ett jädrans brak knappa 10meter ifrån mig och en skenande älg for förbi.. hunden var en bit ifrån mig på annat håll men hon kände tydligt lukten.. vi vände och gick en annan väg..annars skulle väl råttan utmana ödet.. Även idag fick hunden upp en tjäder i luften..det verkar finnas skapligt med tjäder på jaktmarken.. Törstig av allt traskande tog jag upp min öppnade mer ifrån förra helgen, drack en klunk och kände plötsligt en slemmig klump..VA FAN! mögel.. läste på flaskan..inga tillsatta konserveringsmedel..ok då vet man det till nästa gång...Skulle sätta upp min åtelkamera med nya batterier vid åteln innan jag åkte hemåt,då funkade inte skärmen på den..så det sket sig.... 4,5h i skogen fick räcka för idag då det regnade konstant.. hursomhelst en mycket trevlig dag och jycken har sovit sen vi kom hem vid tretiden..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar