fredag 14 december 2012

Ge bort en jaktupplevelse i julklapp..

Det finns gott om marklösa jägare i vårt avlånga land.. om alla våra jägare bjöd med sig en marklös ut på jakt så skulle både förståelsen för jakten och intresset öka.. det är vad jag tror..  innan man hade fått tag på en egen mark så var man överlycklig för de chanser till jakt man kunde få.. fällfångsten var för min del den första jakten jag kom över...jag tillbringade många helger hemma hos kompisen och vi gick ut på våra fångstrundor i alla väder, snön efter snöstormen 1995 kommer jag väl ihåg,snön var djupare än benen var långa..fångstrundan var närmare 1,5mil...,jag minns också den första nötskrikan jag sköt med hagel, den satt i toppen på en gran ute på ett hygge,nötskrika nummer två sköt jag i luften på samma hygge, dessa bjudjakter var min inkörsport till det jaktliga livet,hade inte dessa tillfällen kommit hade jag säkert hittat nåt annat intresse..,så fånga upp de marklösa och ungdomarna,de är en del av jaktens framtid.. det spelar inte så stor roll vad man har för någon jakt att bjuda på..och alla är inte intresserade av älgjakt som många tror.. att jaga kråkor kan för vissa vara roligare.. att komma med ut är huvudsaken.. Sveriges natur är lisa för själen...

1 kommentar:

  1. WORD!

    Som jag brukar säga: Naturen upplevs bäst i verkliga livet!

    SvaraRadera