måndag 10 december 2012

dags att plocka fram..

Isfiskeutrustningen...  jag lever inte alltid som jag lär..visst var det i september jag hojta om att se över isprylarna...  nåväl.. min egenhändigt byggda skrylla lever än..säkert 10år sedan jag byggde den.. ett stycke plastdunk med lock av trä och en bärrem.. hål för ikast av fisk..givetvis sitter en påse innanför..egentligen skulle jag haft tag på en plastring som låste påsen i hålet men det har inte blivit av..  hållaren för isskopan har ramlat bort med..skopan är bra att ha på utsidan lättåtkomligt.
Nu visade det sig att jag inte hade alla mina pimpelspön i skryllan.. jag har 4-5spön till med vertikalpilkar riggade..de har varit med i båten i sommar..  från vänster har vi 3st vm-spön ifrån normark, fiffiga spön som låser linan när man vänder på dem..de 2 längst åt vänster har mjuka toppar..bra vid mormyska fiske.. i början av säsongen gäller små beten och små rörelser för hugg-o-villig abborre.. linan är 0,15mm..
spö nummer 4 är något grövre och har en mormyska på 0,20mm lina..något större mormyska där med som synes.. spö nummer 5 är riktigt grovt och lämpar sig för gäddor som dykt upp i hålet..0,20lina och tafs och en stabil vertikalpilk..funkar även fint att väsnas med innan finliret släpps ner..att ha många spön riggade färdigt underlättar fisket avsevärt..inte så lätt att knyta tunna linor med stelfrusna fingrar när vinden pinar..
4 spön kostar runt hundra kronor..sen tillkommer lina och bete..  i övrigt har jag broddar för blankpolerad kärnis som kan vara riktigt hal..isdubbarna ligger alltid i skryllan så man inte glömmer dem hemma..dessa tas givetvis på vid stranden..slaskskopan för issörjan i hålet är viktig med..ibland ser man bara nappen på att linan går i sidled och med slask i hålet finns inte en chans att se nåt.. slasket hindrar även små mormyskor att ramla ner i hålet..isskopan är viktig med andra ord.. några askar med extra pilkar och mormyskor brukar åka med i skryllan..även extra färgkrokar och balansare..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar