onsdag 7 november 2012

Behov av hund..

Som jägare har man ofta behov utav en hund.. de flesta jaktformer kräver att man har tillgång till en tränad eftersökshund..vissa jaktformer kräver en fungerande apportör..
I många fall kan man låna en hund eller ett helt ekipage.. eller så gör man som jag och skaffar sig en egen jaktkamrat...

såhär tänkte jag igenom mitt val av hund..
1,den skall fungera till eftersök,, på samtliga arter..
2,den skall fungera på det vilt som intresserar mig..räv,grävling,mink,mård..
3,den skall vara liten och smidig och ha massor av energi..
4,den skall ha intresse för de flesta jaktbara arter och fungera som apportör..
5,den skall framförallt ge mig mer jakttillfällen..
6,den skall vara sund som ras..

Valet av ras blev en jack russel terrier.. efter den högställda engelska varianten..
hittills har hon:skällt räv,skällt grävling,drivit och ståndat katt,drivit rådjur..dock utan skall, apporterat nötskrikor, stött upp tjädrar, och hon har spårat det mesta..allt ifrån vildsvinsklövar till kaninskinn..
Nu hoppas jag bara på att hitta några bra gryt att släppa henne i ...så hon får jobba med det hon i generationer avlats för.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar