söndag 7 oktober 2012

Rådjursjakt...



I lördags var det dags för rådjursjakt med hund..  vilken morgon det var..solen sken för fullt och dimslöjorna låg täta.. en vackrare höstmorgon fick man leta efter.. kylan var lagom bitande trots kronans långkalsonger.. en munter samling jägare slöt upp till jakten.... radioapparaterna knäpptes på och passen tilldelades.. sen släpptes hundarna..en hund i var ände av marken.. de lyckades få upp hare båda två.. det blev tappt några gånger och ena hunden stack långväga.. en svensk hare passerade mitt pass.. den fick leva..vi jagade ju rådjur idag...men rådjur kom det inga... istället ägnade jag en stund att studera naturen på mitt pass.. trädens grenar var rikligt bevuxna av lavar..marken var täckt av mossa..passade på att fota lite...  jakten bröts och vi gjorde ett nytt släpp i en ny såt.. där passerade en morkulla på marken bland löven..inte varje dag man ser en morkulla på marken.. nötskrikorna sträckflög över mitt pass och ner mot min rävåtel.. jag påmindes om att jag jagat allt för lite det senaste... jakten blåstes av och vi samlades för att grilla..  jaktgudinnan Diana var inte med oss idag..men det var trevligt att komma ut ändå.. naturen,glädjen och gemenskapen inom jakten är härlig..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar