fredag 17 augusti 2012

vakpass vid grävlinggrytet..

kunde inte sluta tänka på grävlinggrytet där det inte jagats på närmare 20år... det fick bli ett vakpass i gryningen.. kanske bodde räven i samma? 4.00 ringde väckarklockan..  sällskap till grytet fick jag av en jaktintresserad ung man..  spännande att vaka... vi satte oss att bevaka en väl upptrampad viltväxel i anslutning till grytet.. mycket fåglar var i farten i gryningen..trastar duvor spillkråka och korp bland annat... å så de j...a myggen!! vi matade myggen i dryga en timme..sen tog jag fram muspipan ifrån primos.. en snabb serie pip i 5sek..sen tyst nära på en minut..sen några sekunders pip och då börja det prassla neråt blåbärsriset på stigen... strax därpå skymtades räven..nu du sa jag till sällskapet..höjde bössan och fira av en smäll så det yrde i riset.. räven blev träffad och kastades omkull.. av rena farten smällde jag på den en till och där låg den.. en ungräv av mindre format... inte räven som tagit höns på gården men ändå..  en räv.. döda rävar tar som bekant inga höns...  väl hemma drog jag ett kortare spår med räven och avslutade det i mitt konstgryt på tomten.. sen släppte jag ut min jycke... hon tog genast upp spåret och kastade sig in i grytöppningen... hon ville dock inte apportera räven åt mig men det kommer väl så småningom...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar