torsdag 23 augusti 2012

FODER

När man pratar viltvård är det främst rådjur och hare som är målet.. samt fasaner, rapphöns, gräsänder,.. men även andra arter såsom älg,hjort,vildsvin,tjäder,orre,gäss och ringduvor kommer på tal..
stödutfodringar i all ära men det finns fler åtgärder avseende foder..

Några tankeställare innan man kör igång sina foderprojekt..
hur ser min mark ut?  vad växer på min mark? vilka jordtyper finns? vad behöver viltet för att trivas? och framförallt vad behövs i foder för att de skall klara vintern? vilka arter ska jag gynna med de odlingsmässiga förutsättningar jag har?

1, Hur ser marken ut?:starkt kuperad eller flack?öppen eller igenvuxen?skuggad eller solig?
2, Vad växer på marken?: barrträd?lövträd?en bra blandning?marken kal?mossbetäckt?gräsbeväxt?
3, Vilka jordtyper?: sandjord?lerjord?surjord?bördig näringsrik jord?
4, Vad behöver viltet för att trivas?: tex älgen äter tall,rönn mm hare äter diverse örter,gräs..fåglar äter bär...
5, Vad behövs i foder för att klara vintern?:vad finns i matväg när snötäcket ligger tjockt?
6, Vilka arter ska jag gynna?: när marken setts över och man fått mer kött på benen så är det dags att planera för vilka arter man skall satsa på..i en renodlad skogsmark kanske det inte är lönt med fasaner då det är en fältfågel..myrmark kanske inte är den perfekta biotopen för vildsvin? åkermark kanske inte är nåt för tjädrar?man bör anpassa satsningarna efter det vilt som har störst möjligheter att trivas..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar