tisdag 10 oktober 2023

kalvjakt

I söndags drog älgjakten igång.. Jag satt på pass på morgonen utan resultat. På måndagen satt jag också på pass..och på vägen dit stötte jag 2 dovvilt. I övrigt såg jag bara fåglar. Efter morgonens jaktpass så började jag och kompisen att snickra på hans blivande traktorgarage. Jag hade tagit med mig släpkärran full av virke. Vi reste 9 stolpar och sen rätade vi upp konstruktionen och fäste allt med ribbor. Därefter skruvade vi upp 3 rader reglar på tvären där väggbrädorna skall fästas senare. Vi ska ordna några snedsträvor och ett hammarband i ovankant. Sen är det dags för takstolarna när tillfälle ges. Kompisen bjöd på käk.. Efter middagen gick jag ut på ett jaktpass igen. Kompisen hade dovhind och kalv i pass och vår gemensamme vän hade några hindar framme. Jag såg inget förrän jag lämnade mitt pass i skymningen. En mörk skugga var synlig i åkerkanten, jag kollade i kikarn men det var ingen gris som jag först trodde.. det var en dovhind. Jag kollade klockan på min mobil.. den var 1905..och då man fick skjuta till kl 1923 så höjde jag bössan. Hinden fick vind av mig och hoppade upp mot grannens trädgård.. och däråt kunde jag inte skjuta. Ytterligare djur stod i buskaget mot grannen och de följde efter. På detta stället har vi tänkt att ställa min senaste jaktkoja... synd att jag inte hade gjort det redan.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar