söndag 16 april 2023

vakat gris

Satte mig i vaktornet ikväll. Det har varit grisar där vid några tillfällen sen vi satte upp en kamera. Igår natt var det 3 grisar framför kameran vid kl 23.50. Jag hoppades förstås att de skulle komma samma tid ikväll så jag satte mig strax efter kl 2015. Bonden hade ansat träden kring åkern så det kändes väldigt öppet, mitt torn som brukade stå några meter in i buskaget stod nu 2 meter ut i åkern. Efter kl 2210 svartnade det rejält, det var svårt att se nåt i siktet. En räv visslade uppe i skogsbrynet. Jag började frysa då vinden låg på in i gluggen. Framåt kl 2330 så tyckte jag mig se svarta skuggor 150 m bort på åkern. Det gick inte tyda dem i siktet och jag testade inte att tända lampan på bössan, batteriet är halvtaskigt för tillfället. Kl 0015 hörde jag nåt springa mellan tornet och bilen, antingen en räv eller en gris av steglängden att bedöma. Kl 0045 höll jag på att frysa så jag gav upp, termometern visade 9 grader i bilen. Jag vaknade kl 0500 i morse och det var väl dags att åka hem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar