lördag 11 mars 2023

skyddsjakt

I morse åkte jag till bondens veteåker för att skyddsjaga gäss. Han vill inte ha 500 gäss betandes på sin åker dagligen. Jag fick ut mina bulvaner och kröp ner i gömslet kl 0800. Lilla råttan fick sitta kvar i bilen, för hon löper.  Solen sken och inne på gården flög det duvor och kråkfåglar. Jag hörde gässen och de var nere vid sjön. De brukar komma före kl 1000 så jag väntade... och väntade... Vid kl 1100 kom en kråka förbi och den föll av akut blyförgiftning. Kl 1200 hade gässen fortfarande inte dykt upp så jag gav upp. Att ligga ner i gömslet i snön i 4h fick räcka. Jag åkte förbi min åtel vid vaktornet på vägen hem och kompisen kom dit. Vi fyllde rulltunnan med majs. Räven hade sprungit härs och tvärs över åteln. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar