torsdag 23 februari 2023

gårdagen

Igår grejade jag hemma på tomten. Jag fortsatte mitt arbete med att kvista granarna..Tyvärr upptäckte jag att kastskyddet på sågen slutat att fungera..Det är totalt livsfarligt att såga med en såg utan fungerande kastskydd så jag fick ta fram min gamla såg. Det är alltid bra att ha minst 2 motorsågar och nu fick jag det bevisat ännu en gång. Grannen skulle ha kommit ner med sin 4 hjuling och hjälpt mig att samla ihop stockarna vid sågverket, men även den krånglade och vägrade att starta. Jag flisade ris i säkert 3 timmar. Därefter åkte jag till järnhandeln för att kolla om de hade ett nytt bromsband till sågen. Jag hade tur och för under 200kr fick jag tag på ett nytt. Jag åkte förbi min åtel vid vaktornet och kastade ut godsaker som jag hade tagit med mig. Allt gott från sist var bortskrapat från åteln utom hjortskinnet. Uppe på gården var det svart av kråkfåglar. Jag hällde godsaker i min norska kråkfälla som står uppställd. Den borde jag ju ta och gillra inom kort. När jag kom hem så tog jag isär motorsågens sida där kedjebromsen sitter. Och mycket riktigt så hade bromsbandet gått av i ena änden. Det var lätt att byta ut bortsett från att spiralfjädern i mekanismen var lite trög att få på plats. Man får passa sig så den inte flyger iväg. Med grejerna på plats så funkar kastskyddet som det ska igen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar