onsdag 4 januari 2023

hjälpt grannen och åtlat

I morse var jag och hjälpte grannen, eller gjorde ett försök iallafall. Grannens fyrhjuling vägrar att starta, han har gnista på den och stift och batteri är i stort sett nya. Jag tog med startgas och sprayade i luftintaget. Det hjälpte föga. Vi testade att tömma förgasaren på soppa utifall att det kommit nåt bös i den. Sen gjorde vi ett nytt försök. Grannen hävdade att stiftet gav fina gnistor. Jag föreslog att han skulle tömma soppan och fylla i ny utifall att det var den som spökade. Nu satt tändstiftet något svåråtkomligt men jag sa åt honom att testa kompressionen, det går även att spraya startgas i cylindern och skruva dit stiftet och göra ett nytt startförsök. Rengöra förgasaren utifall att det är stopp i den. Har man gnista och bränsle så ska det ju bara funka. Fortsättning följer. När jag vart hos grannen så tog jag en biltur till min norska kråkfälla, bröd och kokt pasta kastades i fällan. Sen for jag ner till vaktornet, alla stora slaktrester hade flyttats 5-10 meter i terrängen så grisarna hade nog varit där. När jag kollade i leran på åkern så fick jag det bekräftat, det var fullt av stora klövspår. Mildväder på vintern brukar ofta ge besök nere på åkern. Nu hoppas jag dock på snö så att jag kan ta ett vakpass där. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar