söndag 11 december 2022

eftermiddagsjakt

Jag gjorde ett försök på hararna jag såg igår. Jag klättrade upp i skjutstegen kl 1500. Solen skulle gå ner kl 1525 så rådjuren var lovliga till kl 1625. Och räv och gris kunde ju dyka upp också. Vid kl 1600 kom en hare bakom skjutstegen, den satt still en stund. Ännu en hare dök upp bakom stegen. Det började knastra i snön ute på åkern. Det såg ut som att en räv kom ilandes bakom vildapeln men det visade sig vara ett rådjur när den kom fram. Jag siktade och sköt. Rådjuret la sig, skottet hade tagit högt så den fick avfångas. Jag tittade på klockan, 1621. Det var i grevens tid. Rådjuret är flått och upphängt för mörning, resterna utom skinn och huvud har jag skurit i småbitar. Allt ska jag använda till åtling... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar