måndag 12 december 2022

eftermiddagsjakt igen

Tänkte att jag skulle få skjuta ett rådjur till, så jag tog mig till skjutstegen igen. Kl 1500 var jag på plats. Kl 1520 tittade en räv ut på åkern men när jag höjde bössan så stack den tillbaks in i skogen. Om den hörde mig eller fick vittring det vet jag inte men den försvann. Kl 1530 flög 2 korpar förbi. Kl 1545 så landade 2 rovfåglar i träden bakom skjutstegen. Kl 1555 hördes tramp i snön bakom stegen. Det lät större än en hare så jag satt still, det stannade upp. Kl 1600 vred jag på mitt huvud och fick syn på 2 rådjur som gick ut i åkerkanten. Ytterligare 2 rådjur klev ut och till råga på allt så kom 2 till. Nu stod 6 rådjur och ingen gick att komma åt då det var grenar i vägen. Rådjuren fortsatte ut över åkern i skydd av grenarna. Kl 1620 klättrade jag ner och började vandra över åkern.. med lite tur så kanske jag kunde hinna nypa ett rådjur om vinden låg rätt. Kl 1625 insåg jag att det var kört så jag åkte hemåt igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar