torsdag 9 juni 2022

servat bilen..

Idag köpte jag olja och filter till min gamla bil. Jag hissade bilen, lossade bottenpluggen och tappade oljan och därefter skruvade jag tillbaka bottenpluggen. Sen skulle oljefiltret loss, det såg kört ut till en början då filtret var bra rostigt, filtret sprack men det kom loss som väl var. Det nya oljefiltrets packning smordes och sen skruvades filtret på plats med handkraft. Jag fyllde på med 4 liter olja som det skulle vara så nu kommer bilen att spinna som en katt.. den gamla oljan var kolsvart så det var allt dags att byta den, jag har väl haft bilen 4 år eller nåt sånt och kört massvis med mil och aldrig tidigare bytt olja.... väldigt slarvigt utav mig...haha. Luftfilter ska jag byta sen med, kompisen har köpt ett åt mig.  Jag satte på sommardäck på bilen, jag har kört med året runt däcken sen i vintras.  Inför besiktningen behöver jag polera strålkastarna då de blivit matta, man kan köpa specialmedel för det men sist använde jag vanlig tandkräm och det fungerade bra.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar