lördag 26 mars 2022

fullt upp..

Den senaste veckan har jag haft fullt upp.  Jag har hämtat hem grisar åt min granne bland annat. Jag kommer att få kultingar av honom i utbyte när jag är klar med min grishage. Där grishagen skall byggas har jag röjt undan ris och det blev flera stora högar,så jag borde hyra eller köpa mig en rejäl flistugg. Jag har slagit ner stolpar till hagen och påbörjat bygget av grishuset. Sen har jag grejat hemma och fällt en massa träd. Det ligger en hög med stockar som skall sågas till brädor. Ved har jag också kubbat upp och staplat i en hög för klyvning. Jag har varit iväg på tippen med 2 släpkärrelass med bröte. Sen har jag grävt ur mina odlingslådor och fyllt upp med gödsel/spån/halm från mina kaninburar och laggt på ett lager matjord på toppen. Jag kommer troligtvis att odla kål i diverse former. Jag har även hunnit med att hjälpa min vän med slakt av en tupp. I slänten har en fågelholk fått hyresgäster i form utav talgoxar. Denna helgen är jag på jobbet större delen av tiden annars hade jag kunnat hänga med på jakt eller fiske. Broder Tuck ska ut och pilka torsk imon och kompisarna ska vaka på dov/gris. Häromdan åkte jag med min vän och kollade på ett timmerlass som avverkats i hans skog, eventuellt får jag hela högen på ca 15 kubik, och där fanns säkert 10-15 kubik björk också men det låg utspritt ännu. Fina stockar. Vi får se om han säljer det eller om det skänks till mig... På mån och tis är jag ledig och det finns massor av grejer att göra, hög tid att ta tag i kråkor, kajor och duvor hos bönderna! Trädfällning, vedklyvning, holkbygge till knipor bland annat, odlingsfix, kaninstäd, urgrävning av hönsgårdar med mera... cykelträning och uppstart av mc'n .. löpning och annat kul...Som jag brukar säga.. jag har inte tid att jobba....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar