söndag 12 december 2021

åtlat..jagat..åtlat

Igår åtlade jag med resterna utav en hjort..De slängdes framför mitt vaktorn. Jag hoppade över jakten igår kväll och åkte upp till kompisens mark på morgonen istället. På vägen upp såg jag 12 dovvilt i vägrenen..och det var väl rena turen att de inte sprang på vägen. Jag åkte vidare några kilometer till och sen var jag framme. Jag tänkte sätta mig på min åtel i granplanteringen men fick syn på några djur ute på ängen. Jag svängde in på gården.. Jag försökte mig på att smyga mig närmre och det gick rätt bra. Det visade sig vara 4 dovvilt. Problemet var att klockan var 0740 och att man inte fick skjuta förrän 0746... Jag rörde mig sakta närmare men de fick nog vittring för de stack iväg. Jag gick och satte mig i mitt torn som står i åkerkanten. Där satt jag i drygt 2 h men de kom inte tillbaka. Jag traskade bort till grantätningen. Där fanns massor av klövspår och rävspår. Jag satte mig i kojan 1h.. Nötskrikorna flög mellan träden. Jag tog med batteriet och vandrade till gården. Kompisen satte batteriet på laddning. Sen gick jag upp till kompisens pass och satt där någon timme. Därefter kom kompisen och vår gemensamme vän upp med åtelbelysning till åteln som vi monterade. Solcell och ledslinga.. med rörelsesensor. Jag begav mig hemåt men åkte förbi grantätningen och strödde ut korn.. Det borde öka chansen inför veckans jaktpass. Väl hemkommen så tryckte jag i mig lunch på stående fot. Därefter bort till bondgården och åtla i kråkfällan. Kring bondgården flög det ca 250 kajor... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar