onsdag 17 november 2021

jaktmorgon..

I morse åkte jag till bonden. Han hade bett mig skjuta kajor men där fanns inga när jag kom dit. Jag svängde ner mot vaktornet och fick syn på en fasan. Den stod mitt i vägen och flög upp mot betesvallen vid majsstubben. Jag parkerade bilen och gick för att smyga på den. Jag kunde inte se den så jag gick en vända längs ån..Där stötte jag upp 5 gräsänder men de fick flyga vidare. Jag slängde ut lite käk på min åtel och stack upp mot gården igen. Jag gick över majsfältet och i änden på majsen så stötte jag upp fasanen igen. Den landade nere i slänten på betesvallen..jag smög mig efter och lyckades skjuta den i uppfloget.. En vacker tupp. Jag fick höra kråkfåglarna komma så jag gömde mig..men de hade tydligen redan sett mig och flög vidare. Jag vandrade runt gården för att se efter fler fasaner eller någon hare. Och rätt var det var när jag passerade ett hallonsnår så flög det upp 3 fasantuppar och jag lyckades skjuta en till.. De andra sprang in i hästhagen och de får väl vara kvar. Det vore kul om det kunde etablera sig ett bestånd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar