onsdag 6 oktober 2021

vittjat och tagit upp

Idag blåste det lite mindre..Vi åkte till havet för att plocka upp mina tinor..Vi åkte ut till den yttersta buren som vi fick lämna när det blåste storm.. den var inte lätt att hitta.. vi körde runt en bra stund då farsgubben trodde den låg in mot en ö.. jag pekade åt ett annat håll men han trodde mig inte. När vi äntligen åkte dit jag mindes att den låg så hittade vi den. Jag halade och drog och fick upp buren med 6 fina krabbor i .. en bra start. Sen vittjades mina stora tunga burar som jag trodde allra mest på...men de innehöll bara 2 krabbor vardera.  I resterande 3 burar så fanns det totalt 2 krabbor av lagom format.. 12 krabbor med hem... Det var en klen fångst.. med tanke på att jag fått köra till havet 2 gånger tur och retur... men bättre än inget.. Jag kommer att pyssla med annat några dagar så det dröjer nog en vecka innan burarna åker i spadet igen.. Jag funderar på om jag ska ta och fixa de 3 större havskräftburarna så jag kan använda dem till hummerfiske...där finns svältkammare och jag tror inte att krabborna går in genom ingångshålet. Om krabban går in först så går inte hummern in sägs det.. och krabbor kan skada hummern så det är obra med båda sorterna i buren.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar