måndag 27 september 2021

förmiddagsfix

I morse åkte jag och kollade kräftburarna.. men jag får nog ta och ge upp..de var tomt idag med. Jag kollade min åtel vid vaktornet och fyllde rulltunnan med majs, idag sår bonden höstvete.  Jag vandrade ett varv runt majsfältet och fixade tornet i änden på majsen. Jag hittade grisbök även i kossornas betesvall. Därefter åkte jag till storbonden och vittja kråkfällan på avstånd... ingen fångst men hundratalet kajor alldeles inpå så de hoppar nog ner ikväll. Jag åkte vidare hemåt och stannade hos min vän, jag gick upp till åteln som vi byggde i våras. Rulltunnan var tom så den fylldes upp, sen kollade jag svamp i omgivningen och hittade massor av kantareller och taggsvamp. När jag kom hem så grejade jag mina stora tunga hummertinor som jag fått, flyktöppningarna var av äldre modell, 54mm.. så jag fick kapa upp dem till 60mm som är det nya måttet... Bilen är lastad med tinor och bete.... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar