måndag 16 augusti 2021

bockjakt gånger tre

På morgonen bjöd jag med en vän på bockjakt.. Vi satt på varsitt pass från kl 0400 till 0700.. Kompisen såg en get och ett smaldjur. Mellan kl 1200 och 1400 var jag på pass hos en annan kompis men det blev inget där heller.. men jag hörde ett skott från grannmarken. Nu ikväll gjorde jag ett 3e försök.. jag åkte till marken där jag var på morgonen men nu tänkte jag sätta mig i skjutstegen.. kl 18-1900 var jag i åkerkanten men jag fastnade i telefon med en jaktkamrat.. Efter 10 min började jag gå mot stegen och möttes av en bock på väg ut från motsatt håll.  Jag traskade närmre men något kulfång att tala om fanns inte.. och dessutom stod bocken 2 m från gränsen.. Jag kikade upp i skogsbrynet och fick syn på 2 rävvalpar som lekte.. Nu hade jag plötsligt 3 skjutbara vilt.. Jag hukade mig och hoppades på att bocken skulle gå närmare..men när jag reste mig efter en stund var bocken borta. Rävarna var dock kvar och stod på bakbenen och spanade mot mig. Jag gick vidare mot stegen och klättrade upp. Efter någon timme började det prassla bakom mig.. kunde det vara bocken? Nä det var rävvalparna som busade rakt nedanför stegen där jag satt.. Efter en liten stund sprang de iväg och en vuxen räv började skälla. De hade upptäckt mig. Jag satt kvar och i det sista ljuset kom en uggla och satte sig rakt ovanför i trädet. Den började tjoa och 3 andra ugglor svarade i omgivningen..  Jag traskade hemåt.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar