tisdag 4 maj 2021

vakat gris

Igår kväll åkte jag upp till min kompis för att vaka gris. Kompisen satte sig på ena åteln och jag tog min åtel i grantätningen. Strax efter kl 1915 hade kompisen en sugga med kultingar framme. Han sköt mot en kulting men skottet tog lågt under grisen.. Vi satt kvar utifall att det kom nåt mer. Jag hade talgoxar och nötskrikor framme.. Innan det mörknade gjorde kompisen eftersök på kultingen.. I skymningsljuset kom en uggla farande och landade rakt framför mig... en morkulla flög förbi med. Sen började det prassla bakom mig och strax därefter kom en grävling springande över åteln..En mus hoppade in i kojan vid mina fötter..men den stack illa kvickt. Jag tittade ut genom gluggen och nu stod nånting mörkt 10m bort. En gris.. Jag spanade men kunde inte se några spenar.. Formen på grisen var inte helt galt aktig... men den tycktes vara ensam och då jag fått många bilder på en ensam gris så sköt jag. Den lade sig platt fall. Det visade sig vara en galt på 50-60kg...Förmodligen var det den sista ur herrklubben på 3, jag har skjutit bort 2 tidigare. . Kompisen hittade inget på sitt eftersök men såg ytterligare en vuxen gris vid sitt pass...han får kontrollskjuta sin bössa. Nu hänger min gris på mörning och den lilla trofen får väl tas om hand. På vägen hem såg jag röda ögon lysa ute på åkern och både rävar och rådjur på min färd hemåt.. En händelserik afton må jag säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar