torsdag 20 maj 2021

flyttat åteln..

Idag flyttade jag och broder Tuck vår grisåtel.. Trefoten revs..och rulltunnan plockades bort.. Kojan lyftes ner från sin ställning.. Sen knöt vi ett rep i kojan och släpade den 250m genom skogen och nedför höjden. Därefter knöts repet i dragkroken på Tucks bil och så släpade vi kojan efter bilen 600m ungefär.. Jag joggade bredvid och såg till så att kojan inte välte.. Därefter fick vi släpa kojan för hand 50m in i skogen och upp på en annan höjd. Vi fäste upp den med stolpar så den stod rakt.. men det behöver stöttas mer sen. Jag fixade slanor till en ny trefot. Spridaren fick nya batterier och tunnan fylldes med majs och hängdes upp. Tuck tjärade en rutten björkstam.. den kommer grisarna göra flis av.. Rulltunnan fylldes med majs och fästes vid ett stålrör. Nu är det bara att vänta på nöffe. Jag tror personligen att detta stället är hundra gånger bättre.. I änden på en sjö.. en bäckravin i närheten och tät fuktig slyskog.. Vinden från rätt håll... lätt att parkera och smyga till kojan.. grusvägen endast 10-20m bort så inte så långt att bära det man skjuter.. Både räv,grävling och mård stryker fram på stigen framför kojan..och jag har åtlat för räv där i omgångar de senaste 10 åren.. Det kommer bli spännande att se hur denna plats artar sig... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar