söndag 14 mars 2021

rävjakt..

Blev bjuden på drevjakt med stövare som avslut på rävsäsongen. Kompisen släppte sin schiller vid mitt pass och det blev drev direkt... Det drog dessvärre iväg.. En hamiltontik som släppts i en annan del av marken hade fått en räv på benen och det buktade rakt framför mig på några hundra meters håll... Det gick runt i samma område men efter ett tag närmade det sig. En räv dök upp framför mig.. den stannade upp bakom en liten gran.. troligtvis hade den sett mig. Nu svängde den åt höger från mitt pass och jag fick huka mig mellan granarna och i grevens tid så fick jag iväg 2 snabba smällar..och det tog! Räven låg och stövaren fick beröm för sin första drevräv. Jag fick testa ett annat pass och vi släppte på nytt.. Det gav inget men det blev drev där jag sköt räven så jag gick tillbaka.. Drevet gick förbi 75m från mig och tog stopp.. Antingen gick det i gryt eller så ledsnade hunden.. En stund senare var det ett nytt drev där drevet gick runt i morse...  Pang pang.. kompisen sköt en räv han med.. Det var ett lyckat avslut på rävsäsongen...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar