söndag 7 mars 2021

jobbat i skogen..

Idag hjälpte jag min vän i skogen..jag var på plats kl 0930..  Vi röjde upp längs skogbilvägen... en massa granar togs bort.. Förhoppningen är att vägen ska torka upp lite bättre om solens strålar når ner... 
För tillfället är vägen mossbeklädd och vildsvinen bökar upp den titt och tätt..  4 eller 5 fulla släpkärror med ved körde jag upp till hans vedskjul.. Så nu har min kompis en hel del att såga och klyva upp...
På eftermiddagen körde jag en omgång med röjsågen. Jag fortsatte bakom berget där jag avslutade senast.. Till min förvåning så hittade jag massvis med rönnar bakom berget och ännu fler bokar..  Jag röjde bort björk till förmån för rönnarna och bokarna fick komma fram något. Bokar ska helst stå trångt för att växa på höjden.. Jag röjde klart och gick tillbaka över berget.. där gjordes en extra koll på området jag röjde senast.. några träd till åkte ner.. Sen fortsatte jag ner mot åkern och glesade ur bakom vår gemensamme väns pass.. Många ruttna småbjörkar fick plockas bort... vid kl 1730 packade jag ihop och åkte hemåt... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar