torsdag 18 februari 2021

röjt vidare..

Även idag var röjsågen med....så efter morgonens vakpass bytte jag om till huggarkläderna... Jag började med att röja framför ett pass men sparade en hel del små ekar.. några hasselbestånd röjdes fram och jag hittade några tallplantor i slänten.. några granbestånd glesades ut. Sen gick jag vidare en bit i slänten där jag gallrat björk.. några mindre björkslanor strök med. Sen korsade jag skogsvägen och röjde bakom passet..  där var det tätt kan jag lova.. björkar och granar friställdes och i gluggarna emellan sparades en och annan ek.. Jag hittade även några enar.. de minsta hasselsnåren röjdes till förmån för några större.. Jag röjde på i ett stråk 50x250m kanske? Närmast gården röjde jag i den branta slänten.. där fanns både rönn och sälg.. även brakved.. men mest var det utav björk,gran,ek och hassel. På marken finns det gott om stora magnifika träd.. ekar, tallar och granar.. jag ska ta med måttband någon dag och mäta omkretsen..  Det är roligt att skogen är så blandad och flerskiktad med både stora och små träd, det gynnar viltet och mångfalden och fram för allt jakten...4h jobbade jag idag och nu är det inte många droppar kvar i bensindunken..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar