tisdag 23 februari 2021

röjt skog..

Mina lediga dagar går i repris... även idag röjde jag skog efter morgonens jakt. Denna gång fortsatte jag längs viltstaketet och uppe på en höjd... det fanns tusentals småbjörkar att ta bort... granar enkelställdes... När jag började känna mig nöjd i det området så gick jag ner i slänten som man ser från åteln längst bort i gläntan... Där röjde jag upp stigen och tog bort småbjörk samt enkelställde granar som stod tätt... Sen åkte jag ner till gården... Min vän hade köpt en dunk bensin till mig.. man tackar.. den lär gå åt... Jag åkte bort till min åtel i grantätningen. Där röjde jag infarten ftån stora vägen.. sen röjde jag lite framför åteln så att jag får sikt ner i buskaget utanför grantätningen... Jag får ta en dag med motorsågen och plocka bort lite träd...hade vart fint med en längre glänta och med ljusinsläpp..  När jag kände mig klar så tog jag mig till andra sidan utav stora vägen. Där röjde jag i ett björkbestånd.. björkar ca 10 cm i diameter sparades och allt smått plockades bort.. Sälg, rönn och ekar sparades.. och dessutom hittade jag en bok..Trevligt med bokträd.. denna bok var slingrad runt en björk.. Grävlingen hade vart ute och lämnat spår och även vildsvinen.. De har en stig fram till viltstaketet där de kryper under för att korsa stora vägen.. Idag röjde jag 5h oavbrutet... så kul!  Så jag röjde 1.5h till när jag kom hem... Man lär verkligen känna skogen meter för meter...nu vet jag precis vart olika trädslag finns på marken.. och i vilken mängd...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar