onsdag 17 februari 2021

röjt skog..

I morse röjde jag skog efter mitt jaktpass..  Jag röjde bort sly längs en körväg. Sen kollade jag med kompisen om jag inte skulle ta och röja fram granar i ett bestånd.. det gick fint och jag enkelställde träd som växte för tätt.. björk, ek och hassel sparades också om det var fina träd då kompisen vill ha en blandad skog. Stamantalet blev väl runt 4000/Ha så det är på tok för tätt ännu... men det går ju röja en omgång till när man ser hur det artar sig.. vi vill ju ha det lite tätt här och där för vildsvinens trivsel med. Jag gick ner i björkdungen och röjde vidare.. klev över bäcken och fortsatte i slänten ut mot vägen.. där fanns gott om sälg, al, asp och andra trädslag.. jag tog bort döda träd, klena träd och röjde fram grövre träd.. Därefter gick jag och prata lite med min vän.. Efter en stunds snack körde jag en omgång till fast på andra sidan utav stora vägen.. Även där röjde jag upp en körväg som går upp över berget...dessutom röjde jag sly och småbjörk ut mot ängen.. dessa samlade jag ihop i högar så de fungerar som hargolv..Hargolv är gömställen för hararnas ungar... Röjsågen tycks fungera bra och resultatet kommer bli så fint....det är riktigt spännande att forma skogen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar