söndag 7 februari 2021

jaktmorgon..

I morse åkte jag upp till kompisens mark.. Vår gemensamma vän satte sig i tornet ute på åkern och jag satte mig i skogen.. Kompisen skulle vara med på ett möte digitalt och hoppade över dagens jakt. När jag kom fram till mitt pass kl 0715 så gick det 2 rådjur strax nedanför kullen... jag smög och lyckades ta mig ända fram till kojan. Rådjuren gick runt där nere i 30 min .... De gick vidare och jag väntade på dovvilt eller grisar.. rådjuren är ju inte lovliga längre. Vid kl 0955 smsade kompisen och fråga hur länge jag tänkte sitta.. Jag drar nu skrev jag och skickade iväg meddelandet.. och i samma sekund fick jag se ett huvud borta i skogskanten.  Jag lyfte bössan och kunde se att det var en dovhind och dessutom rörde det sig på var sida om den.. det var 3 dov!  Jag hade den i kikaren men bedömde att hållet var i längsta laget för min smak.. 150 meter kanske? De traskade vidare in i buskarna.. jag beslöt mig för att vänta en stund till och kolla om de kom fram igen. Efter 20 min dök de upp igen.. jag lyfte bössan och en efter en klev de ut i gläntan.. 4st var de nu.. men ingen hjort..det hade ju vart kul med en trofe...Jag riktade och tog sikte på en utav dem.. hållet var 150 meter även nu men det går säkert bra när man har stöd. Jag tryckte av och de sprang.. Efter 5 min gick jag ner till skottplatsen. Där syntes inget först men efter någon meter såg jag blodstänk.. spåret blev lätt att följa. Det hade skvätt blod så den var nog bra träffad. Och när jag kom ner i backen så såg jag den ligga lite längre bort.. livlös.  Det blev ett fasligt släpande i snön att få upp den till vägen.. men sånt bygger muskler så det gör inget. Jag flådde och tog ur den och slängde resterna strax ovanför björkdungen som jag gallrar. Det dröjde inte många minuter innan korpar och skator och en rovfågel  började cirkulera vid platsen... och ikväll har nog rävarna fest.... Jag lastade in hinden i bilen för hemfärd. Men först svängde jag förbi min åtel och hängde upp åtelkameran. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar