fredag 5 februari 2021

jaktmorgon..

I morse var det 15 minusgrader när jag åkte upp till kompisens mark. Jag smög mig fram till åteln.. Snön knastrade under kängorna...  Det tog 20 min sen kom ett rådjur med ett bock kid fram på åteln.. De gick runt på åteln i 45 min.. sen kom ytterligare en bock.. denna gång en större. Den lilla bocken jagade iväg koltrastar under spridaren.. Sen gick alla rådjuren sin väg.. Jag satt kvar en stund..men det var riktigt kallt..  Jag beslöt mig för att avsluta passet.. jag fyllde upp spridaren och satte ut en ny saltsten. Sen gick jag en sväng över marken.. det fanns mycket klövspår och rävspår. Jag åkte bort till min andra åtel och fyllde den spridaren med.. där fanns gott om spår och grisarna hade vänt uppåner på stenblocken som jag matat under..  rulltunnan hade flyttats en bra bit också.. Jag satte upp en ny saltsten även här... Sen åkte jag till tornet på ängen.. Där kastade jag lite majs i kanten av berget.. En iller hade sprungit över åkern... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar